reştinul ce vine la Sfânta Mânăstire Pissiota se poate închina nu doar la celebra Icoană a Maicii Domnului cu Pruncul, aflată aici, ci şi la Sfintele Moaşte ale unor mari sfinţi ai credinţei noastre ortodoxe:
Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de Mir
Particele din sfintele moaşte ale Cuvioşilor ucişi în
Sinai şi Rait
Particele din sfintele moaşte ale unui sfânt cuvios
necunoscut
espre
fintele
oaşte în
ultul
rtodox
"fintele Moaşte care se află pe pământul ţării noastre
formează un preţios dar duhovnicesc pe care ni l-a dat Dumnezeu. Ele sunt,
totodată, o puternică şi convingătoare dovadă văzută a nevăzutului
nostru Dumnezeu. Omul
legat de pământ vrea întotdeauna să vadă, să pipăie, să înţeleagă mai
întâi şi apoi să creadă. El mereu caută să vadă minuni, să vadă îngeri,
să vadă sfinţi, să vadă ce este dincolo de mormânt. De aceea omul este
permanent plin de întrebări, bătut de îndoieli, ispitit să nu creadă cu
tată inima în Dumnezeu, în viaţa viitoare. De aici atâtea secte, certuri şi
convingeri religioase. Mai ales oamenii din vremea noastră vor să-l
primească pe Dumnezeu mai mult prin raţiune, prin dovezi logice şi abia la
urmă prin credinţă. Or, sfintele moaşte care împodobesc pământul ţării
noastre sunt şi rămân cea mai convingătoare dovadă a existenţei lui
Dumnezeu, a darului nestricăciunii şi al facerii de minuni în trupurile lor.
poi
sfintele moaşte sunt un semn al dragostei sfinţilor din cer pentru noi,
oamenii păcătoşi de pe acest pământ. Ne-au lăsat nouă trupurile lor
sfinte şi făcătoare de minuni, ca un îndemn la sfinţenie şi mângâiere în
lupta vieţii pământeşti, încredinţându-ne că sfinţii se roagă neîncetat
pentru sufletele noastre.
ăzând
moaştele Sfântului Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava, ne dăm seama cum arată
trupul unui martir chinuit pentru Hristos, bătut, zdrobit cu pietre, târât şi
tăiat cu sabia. De aceea, privind sfintele sale moaşte, ne întărim mai mult
în credinţă, ne îndemnăm să mărturisim şi noi pe Hristos, ne încălzim
inimile, ne simţim datori să lăudăm şi să cinstim pe sfinţi, ne smerim şi
ne plecăm în faţa acestor apărători ai Ortodoxiei şi, îngenunchind, cerem
ajutorul lor, sărutându-le sfintele moaşte.
De
asemenea, văzând moaştele întregi şi preamărite ale Cuvioasei Maicii
noastre Parascheva şi ale celorlalţi sfinţi şi cuvioşi părinţi, ne dăm
seama cât de minunat au trăit ei pentru dragostea lui Hristos şi părăsind
lumea s-au jertfit ca nişte îngeri în trup, numai în post şi rugăciune.
Astfel, ne întărim în credinţă, ne îndemnăm la nevoinţa duhovnicească,
ne ruşinăm de păcatele noastre cele multe şi, sărutând sfintele moaşte, făgăduim
şi noi, cu darul Sfântului Duh şi cu ajutorul lor.
fintele
moaşte sunt o prezenţă vie şi permanentă a sfinţilor în mijlocul nostru,
o dovadă a milei lui Dumnezeu pentru neamul nostru mult încercat. În vitregia
vfremurilor ce s-au abătut asupra noastră, sfintele moaşte au mărturisit şi
întărit dreapta credinţă, îmbărbătând pe preoţi şi pe credincioşi către
dragostea lui Hristos. Ele sunt mai căutate de credincioşi şi mai preţuite
decât icoanele făcătoare de minuni.
e
asemenea, minunile săvârşite la sfintele moaşte sunt mai numeroase, mai
cunoscute ca cele săvârşite la icoane miraculoase. Am putea spune că
icoanele miraculoase, şi în general icoanele ortodoxe, sunt mai intime, având
un rol duhovnicesc mai de taină, personal, legat de fiecare credincios în
parte. Sfintele
moaşte, în schimb, au un rol duhovnicesc mult mai extins, colectiv, având o
zonă de influenţă destul de mare. De aici numărul mare de închinători la
sfintele moaşte şi acele mişcătoare procesiuni prin oraşe şi sate, la
hramuri şi pelerinaje cu participarea a mii de credincioşi. Sfintele
moaşte au fost în general sub permanenta atenţie şi grijă a domnitorilor.
Ei le procurau, le răscumpărau cu bani foarte grei, le aduceau în ţară, înălţau
biserici în cinstea sfinţilor ale căror moaşte le aduceau şi le aşezau cât
mai aproape de curtea domnească, ca să le fie de ajutor în vremuri de
primejdie. Asemenea odoare nu puteau ajunge uşr prin mânăstiri, fiind departe
de capitala ţării. De aceea moaştele au fost mai popularizate. Nu tot aşa cu
sfintele icoane miraculoase. Ele de obicei se încredinţau mânăstirilor, ca o
mângâiere pentru călugării rugători.
esigur,
prezenţa sfintelor moaşte pe pământul ţării noastre ne obligă şi ne îndeamnă
să le cunoaştem, să ne închinăm la ele şi să le cinstim cu mult respect
şi credinţă. Noi am avut zeci de sfinte moaşte întregi ale sfinţilor noştri
naţionali. Moaştele unora, precum cele ale Sfinţilor Chiriac de la Bisericani,
Chiriac de la Tazlău, Ioande la Râşca, Vasile de la Moldoviţa etc., pe care
îi pmeneşte Mitrplitul Dosoftei, au fost o vreme păstrate în racle alese şi
aşezate în mânăstiri spre închinare; dar din cauza vitregiei vremurilor,
unele dintre ele au dispărut fără urmă. De
aceea, din atâţia sfinţi şi cuvioşi autohtoni despre care ştim că au avut
moaşte, se păstrează astăzi un număr destul de mic. În schimb, ne-a rânduit
Domnul şi alte sfinte moaşte din ţările ortdoxe vecine.
Suntem
datori să ne închinăm cu credinţă la sfintele moaşte, care împodobesc pământul
ţării noastre, şi să ne rugăm acestor sfinţi să mijlocească înaintea
Domnului pentru mântuirea sufletelor noastre." |
Arhimandrit Ioanichie Bălan
Sfintele Moaşte din România
|
|